Alfa Romeo Sprint Speciale
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AR10020
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Produktinformationen "Alfa Romeo Sprint Speciale"
Alfa Romeo Sprint Speciale Dokumentation und Register von Patrick Dasse
Die Sprint Speciale begeistert noch heute durch ihr wunderschönes Design von Franco Scaglione und erhält in diesem Buch eine entsprechende Würdigung.
Das Buch besteht aus zwei Bänden mit insgesamt 600 Seiten:
„Alfa Romeo Sprint Speciale - Volume 1“,
300 Seiten mit 222 Schwarz-Weiß-Photos, 30 Farbphotos und 30 zeitgenössischen Dokumenten.
Der erste Band dokumentiert ausführlich die Entwicklung der Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS, der Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20, der Giulietta Sprint Speciale U.S.A. Tipo 101.17 und der Giulia SS Tipo 101.21 sowie die Renngeschichte der Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS in Italien von Juni 1959 bis Mai 1960.
„Alfa Romeo Sprint Speciale - Volume 2“,
300 Seiten mit 231 Schwarz-Weiß-Photos, 12 Farbphotos und einem zeitgenössischen Dokument.
Der zweite Band umfasst ein Register der ersten 101 gefertigten Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS. Zudem sind darin auch Fahrzeuge der Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20 und der Giulia SS Tipo 101.21 aufgeführt, die nachweislich an Rennen oder Rallyes teilgenommen haben. Darüber hinaus sind Fahrzeuge enthalten, die aufgrund besonderer Anmerkungen im Produktionsbuch oder aufgrund ihrer Fahrzeugidentifikationsnummer, Motornummer oder des Produktionsdatums von besonderem Interesse sind.
Größe: 29 x 24,8 cm
Gewicht: 3,2 kg
Sprache: Englisch – Deutsch
Autor: Patrick Dasse
ISBN 978-3-87166-055-9
Herstellerinformation: Carl W. Dingwort Verlag GmbH & Co. KG, Poppenbütteler Bogen 30, 22399 Hamburg, Deutschland, info@dingwort-verlag.de
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REZENSIONEN
OCTANE (FR), Issue 67, Hiver 2025, Yan-Alexandre Damasiewicz
Alfa Romeo Sprint Speciale
Une autre exploration dont nous ne nous lassons pas : la plongée de l'historien Patrick Dasse dans les archives photographiques d'Alfa Romeo dans les années 1960. Ce coffret en deux volumes poursuit une collection qui en comprend déjà 16, et cette fois c'est la Sprint Speciale qui est au centre de son attention : le premier volume raconte le développement de la voiture et de quelques modèles spéciaux, ainsi que leur engagement en compétition en Italie, alors que le suivant retrace l'histoire individuelle de chacun des 101 premiers exemplaires assemblés – le tout illustré de près de 500 photos d'époque ! …
GIULIETTALETTA (GB), Issue 165, Spring 2025, Graham Earl
Alfa Romeo Sprint Speciale by Patrick Dasse
In 2012 Tony Adriaensens' seminal work on Alfa Romeo's GTA, titled Alleggerita, was updated, expanded and released as a three-volume masterpiece that came shipped in a brown cardboard case. The re-release was co-authored by Patrick Dasse, who went on to treat us with the seven book collection on Alfa's 105 series, and, as with Alleggerita, this was rightly hailed as a publishing triumph and recognised as the definitive work on the subjects. Dasse had gained access to Alfa Romeo's factory archives, from which he was able to extract photographs, build data and other documentation, all of which was included in the publications.
We enthusiasts of the marque were treated with follow-up publications from the same author and the same publisher, Dingwort Verlag, on the TZ, the 33, Montreal, the Portello factory and "Prototipi 1948-1962." The multi-volume editions followed the same format and maintained the same look, as the GTA book, packed in brown cardboard cases.
I had been in communication with the author about a new title to be published in the future, focussing on the Sprint Speciale, and I supplied him with photographs for inclusion in the book, but it came as a complete (and happy) surprise when I received a news release from the publisher, announcing the release of the latest book - a two-volume tome dedicated to Franco Scaglione's Sprint Speciale. I immediately ordered a copy, which arrived a couple of days later.
Upon opening the package I was greeted with the familiar brown cardboard case, containing the two volumes with their brand-alike covers, and enthusiastically delved inside Volume 1. This deals with the history and evolution of the cars, from original concept to final Giulia version, but it should be noted that these books are really photo archives with some textual explanations. There is not a lot of verbose text and storytelling. You will not find much in the way of detail about the characters who brought the car to life or the social and political climate of the day. Neither does it say much, if anything, about the production methods. That is not a criticism, because that isn't the point of the book and this is a pretty well-known episode in the history of Alfa Romeo which has been written and re-written in plenty of other reference resources. That notwithstanding, it is a typically (for Dasse) thorough work, and as you would expect, he walks us through the reveal of the first concept at the Torino Salon in 1957, having given us a brief introduction and references to the BAT cars that preceded it and from which it took many design cues. He does talk about the car's raison d'être and how its initial purpose was nullified, with a new plan for the car being formulated. For those that don't know, Alfa wanted a car with which to beat Porsche in the small Gran Turismo class of racing (up to 1300cc). The existing Sprint Veloce wasn't the car to do it, so a special car designed for racing was laid down.
This was the Sprint Speciale. To homologate the model for production car racing, a minimum of 100 examples had to be built. With its slippery shape, it could reach a high maximum speed, but by the time it hit the race tracks, customers with regular Sprint Veloces had been taking their cars to Zagato for rebodying with lightweight aluminium coachwork. The Sprint Speciale was rarely able to beat these modified cars, so Alfa gave up trying with the SS, instead repurposing.
The sheer number of photographs and the quality of their reproduction is amazing,
in both black & white and colour, and the vast majority of these photos will be new
to most readers. It seems that every event the cars attended was copiously photographed by factory personnel and the results are included here, from the
introduction to the Press at Monza via Press releases and marketing material, to every Motorshow.
The first part of the book is dedicated to the original Giulietta 750 series model or, if you prefer, naso basso or low nose, with type number 101.20.750. Full descriptions are given, including specifications, materials, instrument displays and switchgear. Of course, it is fully illustrated throughout.
The next part deals with the second series cars, of the 101 range (confusingly, the original cars had a 101 type number, but a 750 suffix - this is explained by the author). Usefully, the differences between the two types are listed in tabular form and then the Giulia SS has its own section, and again, the differences between this and its Giulietta predecessor are clearly outlined.
Arguably, the book's greatest asset is the wealth of original period photographs and for many, this will be reason enough to buy the book. However, some of these are rather pointless. Take for example, two identical photos on the same page! Identical, that is, apart from one of the pictures having two people standing behind the car and the other without them. Then there are examples of virtually similar photos, taken at the same time, in the same location, but from a viewpoint perhaps a foot to the left or right. I guess it s because Dasse wanted to publish everything in the archive, but it gives the impression that the publisher is trying to pad out the content, although this in no way diminishes the quality of the publication.
Apart from the wonderful collection of factory photographs, the book lists production records and has reproductions of homologation papers, sales leaflets and data sheets.
The next section provides an overview of the SS in Italian racing, with a multitude of period photos of the cars in action. For obvious reasons, this segment is monopolised by coverage of the 750, because by the time of the 101, Alfa Romeo had already introduced the SZ and the SS disappeared from competition.
Talking of the SZ, Dasse gives an insight to the relationship between the two cars, even explaining that some of the early 750 Bertone cars were rebodied as Zagatos, and, in one case, the opposite was true, but you'll have to buy the book to discover the whole story, which, I have to admit, was new to me. In addition, he covers the Pininfarina cars that were built on SS chassis and were developed into the 1600 Duetto.
Volume 2 is a register of Sprint Speciales. Trying to compile a complete list of all these cars was always going to be nearly impossible, but Dasse has pulled off an amazing feat of detective work. All series one (750 series) cars are listed, with production date, colour scheme, where first sold and, in the case of cars which remained in Italy, changes of ownership, as recorded with the registration authorities, although subsequent owners' names are not included. What is included is a record of the races these cars competed in, with fabulous photographs from the period. This is a valuable reference for collectors, historians and researchers.
Understandably, where the more numerous later cars are concerned, there are gaps, but overall, this is an epic work. I was a tad disappointed to see that one of my cars had no history recorded, even though I had given event details to Dasse, but that won't bother other readers.
Although not definitive (Dasse does state several times that some of the claims are based on best guesses, or "most likely"), this is as comprehensive a work on these cars as has ever been published or is ever likely to be. Is it worth buying? Undoubtedly, yes. The combination of Dingwort Verlag's production quality and Patrick Dasse's committed research has produced yet another
'must have' for anyone interested in classic Alfas.
speedreaders.info (US), Dezember 2024, Sabu Advani
Alfa Romeo Sprint Speciale
1 “From the beginning of the 1957 season, it had been obvious that the production Giulietta Sprint Veloces were often at a disadvantage to the Zagato conversions. This, too, did not escape the notice of the Alfa Romeo engineers, and no doubt the company management was not happy with the fact that production cars obtained directly from Alfa Romeo were not to be found at the top of the racing results.”
2 “It may be surmised that from the first motorsports appearances of the Giulietta Sprint Speciale, Alfa Romeo officials had become uncomfortably aware that in the race results, the Zagato-modified Giulietta Sprint Veloce entries were usually listed as finishing ahead of the ‘official’ Alfa-Romeo-supplied Giulietta Sprint Speciales, whose intended purpose was, after all, motorsports competition.”
The two excerpts above are separated by about a hundred pages, and they seem to say the same thing. They kinda do, and that’s why we chose them, to make a point: don’t let your attention wander when you read this book, and resist the urge to simply treat it as any old photo book in which you can hunt and peck and read random bits. Did you notice that those two excerpts talk about two different models? If you know your Alfa history, they are separated by several years. Which can only mean one thing: Alfa tried one solution to beat the Zagato package, found it wanting, and had to try again.
The author rightly laments that while the SS was of significant importance in Alfa’s motorsport history, it has been forgotten and never received the recognition it deserves. In fact the model that did do well enough to be remembered is the one Alfa Romeo had not made. Why Alfa, instead of chasing the Zagato-bodied version that some privateers had commissioned, not just contracted with Zagato, with whom they already had a relationship anyway, but stuck with their go-to vendor Bertone is one of the questions this book tackles.
If author Patrick Dasse’s name and the general topic and the look of these books are beginning to seem familiar it is because since starting in 2018 this “series” has now grown to 18 books, all basically related to the models of the Giulietta era. So, time to squeeze another 2.2″ of space out of the bookshelf . . . a nice problem to have and, let’s assume, not for the last time.
The common denominator is that the books are built around long-forgotten or rarely used archival material from Alfa’s Centro Documentazione; both the photos and the internal records are thus largely new to the published record. This particular book, given its motorsports dimension, also draws on a large trove of period racing imagery (and the accompanying research/identification) from Italian archive Actualfoto which specializes in the history of motorsport since 1950.
Another factor contributing to continuity is that layout, printing, and binding have been done by the same people/firms, only the English-language translator has changed. It is remarkable how much detail has been wrung out of old photos that were probably, in the case of Actualfoto files, not taken by professional shooters.
If you know your design history you will see in these Sprint Speciales echoes of the aerodynamically revolutionary trio of B.A.T. concept cars presented by Bertone in 1953, 54, and 55. Bertone also had, unlike Zagato, the proven capacity to produce work at the volume that Alfa Romeo required so it is no wonder that the two firms partnered again on the 1959–1966 Giulietta and Giulia SS.
It has to be remembered that these books intentionally are not big-picture “history” books. They contain minimal narrative text, with a particular focus on micro detail on the production process and specific build features. If, for instance, you took away from the introductory excerpts that Zagato must have done something specific to their cars to make them outperform the Bertones, you’ll not find exhaustive technical answers here (but there is enough to connect some dots; matters are complicated by a lack of surviving documentation). That said, some matters remain elusive no matter how deep anyone digs, such as the reason/s for the 2-year lag between the 1957 showing of the pre-production cars and Bertone not commencing series production until 1959. (The period press speculated that Bertone had overextended itself and also had moved their factory just then.)
…
Vol 2 . . . is a whole different book altogether. It is a thoroughly illustrated chassis-by-chassis registry of the first 101 Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS. It additionally includes vehicles from the Tipo 101.20 and .21 series that have documented race/rally history, and also lists those select vehicles whose production books contained special notes pertaining to VIN, engine number, or production date.
For the reader with specific and specialized interests these books have no equal and the amount of work that goes into compiling and vetting the data is simply staggering.
The neat box is sealed with the Alfa Romeo Quadrifoglio sticker.
This book and last year’s came out just before Christmas; consider yourselves warned …
l'Automobile Classica (IT), No. 20 / May 2025, Paolo Sormani
UN GRANDE VIAGGIO NEL PIANETA ALFA ROMEO
Già autore dei cofanetti dedicati alla Giulia TZ e ai prototipi dal 1948 al 1962, Patrick Dasse prosegue la sua esplorazione editoriale nella produzione del Portello. Il formato non cambia, così come la qualità della ricerca, la completezza della documentazione e l’abbondanza del corredo iconografico. In origine, Alfa Romeo sviluppò la Giulietta Sprint Speciale espressamente per le corse, categoria Gran Turismo, in collaborazione con Bertone. I suoi destini sportivi furono penalizzati da... se stessa, nel senso che i gentleman driver le preferirono la leggerezza delle Svz e SZ Zagato. Il primo dei due volumi racconta lo sviluppo della 750 SS con il pedigree sportivo dal giugno 1959 al maggio del 1960. Il secondo presenta il registro delle prime 101 “Muso Basso” costruite, oltre alla lista degli esemplari che hanno gareggiato in pista e su strada, più quelli di particolare interesse storico, includendo anche le Giulia SS tipo 101.21. Messi insieme sulla bilancia, fanno più di tre chili del Biscione più nobile: che faccio signò, incarto?
The Automobile (GB), February 2005, Volume 42, Number 12, Mick Walsh
Alfa Romeo Sprint Speciale
There seems no stopping Alfa enthusiast Patrick Dasse with his extensive series of elegant, beautiful-printed books on postwar models. This 12th publication spotlights the sensational Sprint Speciale. The twin-volume, 600-page edition follows the format of previous titles, with a wealth of historic photographs, including many unpublished gems from the Alfa Romeo Documentation Centre at Arese.
Dasse covers every aspect of the model, from pre-production influences to the début of Franco Scaglione's GT at the 1957 Turin Show. Although conceived primarily as a sports GT for competition, this aerodynamic beauty built by Bertone looked more like a show car than racer and was eventually upstaged by the Sprint Zagato on track due to the weight penalties of its mostly-steel construction.
Offered in six colours and pitched at the high-end gentleman driver, remarkably some 1200 examples were sold, although many were lost to an acute vulnerability to rust.
Extensive captions highlight the range of rare photographs, including detail changes from the absorbing evolution period to fill production. As well as Motor Show shots and competition images, the book features testing, factory production and press launches, including the dramatic 1959 presentation at Monza when 24 red and white Sprint Speciales lined up along the famous pits.
Dasse originally planned for Volume Two to focus entirely on the tuned 'Muso Basso' version, but he discovered such a number of competition shots of the standard SS that he just had to expand the chassis-by-chassis log. Overall this is a great tribute to one of Alfa Romeo's finest postwar sports cars.
Austro Classic (AT), July 2024, Wolfgang M. Buchta
Alfa Romeo Sprint Speciale
Wer glaubt, dass nach gut 3000 Seiten über Alfa Romeo Giulia und Gulietta alles gesagt ist, hat nicht mit Patrick Dasse gerechnet, denn die Giulietta Sprint Speciale hat „bisher nicht die gebührliche Beachtung ... erhalten". Was sich mit den jetzt vorliegenden zwei Bänden gründlich ändern sollte. Auf zweimal rund 300 Seiten mit jeweils gut 200 historischen S/W-Photos (sowie einigen raren, zeitgenössischen Farbphotos) sowie historischen Doku-menten, erzählt Band 1 die Entwicklung und Historie des Typs sowie dessen Renn-geschichte.
Der zweite Band ist ein vollständiges Register der ersten 101 gebauten Giulietta Sprint Speciale sowie von Fahrzeugen mit nachgewiesener Renngeschichte.
autobuch.guru (DE), Dezember 2024, Marco Rassfeld
Alfa Romeo Sprint Speciale
Der Dingwort Verlag hat schon eine ganze Reihe an besonderen Büchern veröffentlicht. Zumeist steht dabei die Marke Alfa Romeo im Fokus. Mit viel Akribie und Leidenschaft wurden dabei echte Highlights geschaffen. Nun ist mit dem Titel Alfa Romeo Sprint Speciale ein neues Buch erhältlich. In zwei Bänden widmet sich dieser Titel ausschließlich diesem besonderen Modell …
Das Werk kommt aufgrund der zwei Bänden, wie schon die vergangenen zwei Titel über die Prototypen und die Giulia TZ mit einer eigenen Karton-Verpackung daher. In dieser hochwertigen Packung sind die beiden Bände stets gut aufgehoben und sicher vor jeglichen äußeren Einflüsse. Zudem wird dadurch auch unmittelbar der hohe Anspruch an die Titel unterstrichen.
Viel Liebe zum Detail findet sich auch schon beim Öffnen des Umkartons, denn ein Aufkleber mit dem alfa-typischen vierblättrigen Kleeblatt findet man hier wieder. Fraglos eine Freude nicht nur für eingefleischte Alfisti. Die beiden Bücher zeigen sich dann im bewährten, leichtem Querformat und mit jeweils einem großen Motiv auf dem Schutzumschlag.
Das erste von zwei Bänden zeigt auf dem Titel eine Abbildung des ersten hergestellten Vorserien-Fahrzeugs. Diese zeigt noch einige Details, welche in der späteren Erst-Serie noch angepasst wurde. Im Laufe der Jahre erfuhr der Alfa Romeo Sprint Speciale noch weitere Änderungen, welche in diesem Buch umfassend dokumentiert wurden.
Ansonsten erscheint das Buch betont zurückhaltend und im Stil der schon erhältlichen Bücher. Man reduziert hier generell auf das Wesentliche wie Buchtitel, Autor und die Band-Nummer. Ein paar umlaufende Linien ziehen sich über den gesamten Schutzumschlag. Der eigentliche Bezug vom Buch ist dabei im selben Stil ausgeführt.
Im Buch findet man im Inhaltsverzeichnis dann eine erste Übersicht über die Varianten des Alfa Romeo Sprint Speciale wieder. Dabei kann man auch die Besonderheit entdecken, dass diese Modell zunächst als Giulietta und später als Giulia bezeichnet wurde. Begründet ist dies damit, dass der Sprint Speciale beibehalten wurde, als die Giulia die Giulietta ablöste.
In der Einleitung blickt das Buch dann noch etwas weiter zurück – auf die Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce. Dieses elegante Coupé war auch im Motorsport sehr erfolgreich, ehe aerodynamisch optimierte Varianten von Zagato im Starterfeld auftauchen. Da Bertone noch eine gute Geschäftsbeziehung zu Alfa Romeo hatte, entwickelte man aber gemeinsam den neuen Alfa Romeo Sprint Speciale.
Das Buch stellt dann die gesamte Geschichte dieses besonderen Modells vor und startet mit der Vorserie. Auf dem Turiner Salon 1957 wurde er schließlich erstmals der Öffentlichkeit vorgestellt. Dabei verzichtete man zunächst noch auf das klassischen Scudetto und zeigt eine schnörkellose Front. Die vielen Abbildungen im Buch zeichnen die Entwicklung auf erstklassige Art und Weise nach.
Auf dem Titel von zweiten Band kann man dann schon eine deutlich moderne Variante des Alfa Romeo Sprint Speciale entdecken. Diese ist konkret ein Tipo 101.21, der ab dem Frühjahr 1963 als letzte Variante produziert werden sollte. Durch die herausragende Dokumentation im Band 1 dieses Titel scheint eine verwechslungsfreie Identifikation erst möglich.
Band 2 unterstreicht dabei die ernste Absicht eine absolut vollkommenen Dokumentation von einem einzelnen Modell zu erschaffen. So findet man hier auf weiteren 300 Seiten ein Fahrzeugregister wieder. Hier sollte ursprünglich der Werdegang aller Modelle von Tipo 101.20/750 SS dokumentiert werden. In der Einleitung lässt sich dann aber lesen, was im Laufe der Recherche passieren sollte.
So fanden sich interessante Informationen zu weiteren Modellen vom Tipo 101.20 Giulietta Sprint Specials und Tipo 101.21 Giulia SS. Bei den Fahrzeugen, bei denen sich ein Einsatz im Motorsport nachweisen ließ, wollte der Autor nicht auf diese Darstellung verzichten und ergänzte das Fahrzeugregister um diese nicht weniger interessante Modelle.
Dabei spielen nehmen der textlichen Dokumentation von Besitzer und Renneinsätze auch viele Bilder ein gewichtige Rolle. Diese stammen zu großen Teilen von Actualfoto aus Bologna, die einen wichtigen Teil zu der Realisierung dieses Bandes beitragen konnte. Schon in ersten Band gibt es einige Bilder aus dem Archiv zu entdecken, wobei der Großteil hier noch von Alfa Romeo stammt.
Sortiert nach der Fahrgestellt-Nummer werden nun im Buch die einzelnen Fahrzeuge und ihre ganz eigene Geschichte vorgestellt. Dazu gehören die Erstanmeldung, die Einsätze im Motorsport und auch die möglichen Besitzerwechsel. Das Fahrzeug war im Motorsport äußerst erfolgreich und auch lange im Einsatz. Die kann das Buch sehr gelungen dokumentieren.
Fazit: Auf den Dingwort Verlag und Autor Patrick Dasse ist Verlass. Ein weiteres Meisterwerk unterstreicht die gelungene Art und Weise der vorangegangenen Titel. Die akribische Dokumentation von Modell-Entwicklung und auch die Einsätze im Motorsport sind auch beim Sprint Speciale über alles Zweifel erhaben. Neben umfangreichen Texten und unzähligen Bildern findet man auch Werbeblätter und die Homologations-Unterlagen wieder.
Der Preis von 169 Euro scheint zwar kein Sonderangebot, aber dafür finden Automobil-Historiker und Alfisti hier ein Meisterwerk der Autobücher. Nur wenige Bücher können mit diesem Detail und die Fokussierung auf ein Modell mithalten. Die zweisprachige Ausführung sorgt dabei auch für internationale Anerkennung.
auto-und-modell.de (DE), Dezember 2024, Rudi Seidel
Spezielles Buch über ein spezielles Auto - "Alfa Romeo Sprint Speciale" von Patrick Dasse bei Dingwort
Patrick Dasse hat sich einen Namen als Autor hervorragender Bücher über verschiedene Alfa Romeos gemacht, „Alleggerita“ über die Giulia GTA und einige Bände über Giulia, Spider, TZ, Montreal usw. gelten inzwischen als absolute Referenz, um die Originalität von Fahrzeugen festzustellen oder bei Restaurierungen Klarheit zu verschaffen. Dazu erhielt Dasse Zugang zum unerschöpflichen Werksarchiv, musste allerdings Detektivarbeit erbringen, um die Bilder zu beurteilen und zuzuordnen. Wie der Autor selbst schreibt, fand er großartige Unterstützung in der Person von Dr. Marco Fazio, dem ehemaligen Leiter des Centro Documentazione von Alfa Romeo in Arese, aber auch von anderen wichtigen Personen im Museum. Für den zweiten Band über den Sprint Speciale konnte er über Fotos des Archivs von Actualfoto in Bologna verfügen, einer nahezu unendlichen Quelle von Bildern damaliger rennsportlicher Veranstaltungen.
Patrick Dasse beschreibt die Entstehung der Giulietta Sprint Speciale als sportlichere Version mit einem sensationellen Karosseriedesign des damaligen Bertone-Chefdesigners Franco Scaglione. Es fanden sich durchaus Elemente der berühmten Studien BAT5, BAT7 und BAT9, die aus der gleichen Feder stammten. Allerdings stellte sich bald heraus, dass die Giulietta SS gegen die von Zagato modifizierten Fahrzeuge nicht völlig konkurrenzfähig war, was letztlich zur Berlinetta SZ führte, die als Sportgerät besser geeignet war. Dennoch konnte der Sprint Speciale vor allem bei kleineren nationalen Events mithalten und wurde häufig bei Rallyes oder Bergrennen, aber auch bei internationalen Rennen wie der Targa Florio eingesetzt. Der kommerzielle Erfolg war naturgemäß bei einer aufwendigen Kleinserie nicht zu groß, aber immerhin wurden insgesamt 1.260 Giulietta SS sowie 1.400 Giulia SS produziert. Anhand der im Firmenarchiv vorhandenen Fotos zeigt der Autor die Entwicklung des Sprint Speciale vom ersten Prototypen bis hin zur Serienfertigung sowie natürlich die Änderungen während der Produktion. Sehr interessant finde ich die Bilder von den Salonauftritten in Genf, Turin, Frankfurt usw., sogar einige Farbaufnahmen sind dabei. Besonders für Besitzer oder Restaurierer dieser Autos dürften die Detailfotos von Interieur, Armaturentafel oder Motorraum von großem Wert sein. Dieser Teil des Buches schließt mit dem Produktionsende der Giulia SS im Jahr 1966. Auf knapp 50 Seiten findet der Leser Fotos und Fakten zu Motorsporteinsätzen in Italien, beginnend 1959 in Monza. Aber auch eine ganz besondere SS Berlinetta wird beschrieben, die auf einem SZ-Chassis basierte und unter anderem aerodynamisch verkleidete Frontscheinwerfer besaß. Der erste Band enthält noch den Abdruck von Prospektblättern sowie Homologationsunterlagen und einer Aufstellung der Produktionszahlen.
Im zweiten Band wollte sich Patrick Dasse eigentlich nur das Fahrzeugregister der früheren Giulietta SS Tipo 101.20/750 SS beschränken, das waren die frühen Exemplare mit der flacheren Schnauze (auf Italienisch „Muso Basso“). Aber die gefundenen Informationen über spätere Fahrzeugnummern sowie Teilnahmen an Wettbewerben schienen ihm so interessant, dass er sie mit aufgenommen hat. Das spricht natürlich in erster Linie Spezialisten der Marke und dieses Typs an, aber durch die zahlreichen Fotos von Rennen und Rallyes unterhält es auch Sportfans. Die Giulietta SS mit ihrer charakteristischen Linie im Renneinsatz im damaligen Ambiente besitzt schon ihre ganz eigenen Reize. Man sieht Modifikationen, Schäden von zu hartem Einsatz und zeittypisches Umfeld. Da der zweite Band neben den Daten der einzelnen Autos und ihrer Rennbeteiligung keine längeren Texte enthält, ist es völlig in Ordnung, dass man auf die deutsche Übersetzung verzichtet hat.
Bildwiedergabe, Druck und Verarbeitung sind tadellos, wie auf einem Bild zu sehen, werden die beiden Bände in einem Umkarton geliefert, der der Aufbewahrung dienen kann. Der Text ist im ersten Band zweisprachig angelegt, immer in der linken Spalte Englisch, in der rechten Deutsch, damit kommt man gut zurecht. Bei den kursiv gesetzten Bildtexten fehlt mir leider wieder die klare Trennung, ein Absatz zwischen den Sprachen würde die Übersichtlichkeit erhöhen. Der Text ist fehlerfrei, das ist inzwischen schon erwähnenswert. Etwas irritierend finde ich, dass in den Bildunterschriften oft das gleiche steht wie im Lauftext. Gut hingegen, wie genau der Autor die Fotos analysiert und auf jede noch so kleine Veränderung an den Fahrzeugen eingeht.
Natürlich richtet sich ein solches Buch an ein sehr spezielles und eher kleines Publikum, das aber mit der Machart des Werks und der Akribie des Autors höchst zufrieden sein kann. Und wo bekommt man sonst einen solchen Schatz alter Originalaufnahmen? Dafür und für die geleistete Sisyphusarbeit ist der Preis bei der sicherlich nicht besonders hohen Auflage absolut gerechtfertigt. …
Autoliefhebbers (BE), December 2024, Vincent Arpons
Nieuwe boeken voor de autofan Alfa Romeo Sprint Speciale
Na de vorige publicaties staan Patrick Dasse en Dingwort Verlag ondertussen synoniem voor bijzonder degelijke Alfa-lectuur.
In zijn nieuwe tweedelige reeks behandelt de auteur de Alfa Romeo Sprint Speciale (oorspronkelijk Super Spinta genoemd, een leuk weetje…)
De verzorgde lay-out en presentatie, de ultra gedetailleerde beschrijving en degelijke informatie (verkregen door nauwe samenwerking met het museum van het merk en andere gerenommeerde specialisten) maken van dit werk een must voor de boekenkast. Zoals ik eerder schreef is een dergelijk kwaliteitsboek het beste alternatief voor de onbetrouwbare info en de met AI vervalste foto’s die het internet verzieken. Door de prachtige afbeeldingen en de vele technische en historische gegevens behoort dit boek tot de top van de Alfa-lectuur! Klasse!
Historicar (BE), December 2024, Leo Van Hoorick
Alfa Romeo Sprint Speciale
… Het nieuwste boekwerk in de reeds gaat over de Giulietta Sprint Speciale. Het gaat over een box met twee boeken – nr. 21 en 22 van deze Alfa Romeo-bibliografie, als we goed hebben geteld.
De Sprint Speciale werd in 1957 speciaal ontwikkeld voor de GT-klasse in de autosport, maar het model werd pas eind juni 1959 leverbaar. Al na de eerste races werd duidelijk dat de Giulietta Sprint Speciale niet zo succesvol was als gehoopt. Misschien is dit de reden waarom het grote belang van de eerste 101 geproduceerde auto's, bijgenaamd “Muso basso“ (”lage snuit” in het Italiaans), in de vergetelheid is geraakt, en niet de erkenning kreeg die het model eigenlijk verdiende in de geschiedenisboeken van Alfa. Immers, zonder dit model zou er nooit een Tipo 101.26 Giulietta Sprint Zagato zijn geweest, en dat was uiteindelijk niet meer of minder dan een Giulietta Sprint Speciale met Zagato body.
Het feit dat Alfa Romeo in 1960 toch de productie startte van de Giulietta Sprint Speciale met een licht gewijzigde carrosserie, is voor het grootste deel te danken aan het prachtige ontwerp van Franco Scaglione, toen in dienst bij Carrozzeria Bertone.
Vandaag is Sprint Speciale erkend als iconisch model van de Milanese constructeur en krijgt hij in dit boek de erkenning die hij verdient.
Het boek met in totaal 600 blz. geschreven in Engels en Duits, bestaat uit twee delen.
Deel 1 - 300 pagina's, 222 zwart-wit foto's, 30 kleurenfoto's .
Het eerste deel documenteert grondig de ontwikkeling van de Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS, de Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20, de Giulietta Sprint Speciale U.S.A. Tipo 101.17, en de Giulia SS Tipo 101.21, evenals de racegeschiedenis van de Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS in Italië van juni 1959 tot mei 1960.
Deel 2 - 300 pagina's, 231 zwart-wit foto's, 12 kleurenfoto's.
Het tweede deel bevat een register van de eerste 101 geproduceerde Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20/750 SS. Verder ook een lijst van auto's uit de Giulietta Sprint Speciale Tipo 101.20 en de Giulia SS Tipo 101.21 reeksen, waarvan gedocumenteerd is dat ze hebben deelgenomen aan races of rally's. Daarnaast bevat het voertuigen die van bijzonder belang zijn vanwege speciale aantekeningen in het productieboek of vanwege hun voertuigidentificatienummer, motornummer of productiedatum.
ISBN 978-3-87166-055-9
Patrick Dasse is een Alfista in hart en nieren. Ik vermoed dat dit ook de voornaamste bestaansreden is van zijn uitgeverij. Wat zijn volgende plannen zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat ik met de publicatie van elk nieuw boek versteld sta en met veel plezier mijn boekenkast aanvul. Alfa Romeo heeft intussen zijn eigen afdeling in mijn bibliotheek!