Alfa Romeo Spider

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  In diesem Buch geht es ausschließlich um einige Modelle des Spider des Tipo 105. Auf... mehr
Produktinformationen "Alfa Romeo Spider"

 

In diesem Buch geht es ausschließlich um einige Modelle des Spider des Tipo 105.

Auf 312 Seiten werden mit ausnahmslos zeitgenössischen, überwiegend noch nie veröffentlichten Photos die folgenden Modelle dieses Typs, die bei Alfa Romeo in den Jahren 1966 bis 1977 vom Band gelaufen sind, dokumentiert: 

Tipo 105.03 Spider 1600
Tipo 105.57 1750 Spider Veloce
Tipo 105.91 Spider 1300 Junior
Tipo 105.62 1750 Spider Veloce U.S.A.
Tipo 105.24 2000 Spider Veloce
Tipo 115.02 2000 Spider Veloce U.S.A.
Tipo 115.07 Spider 1600 Junior

In den Kapiteln über die jeweiligen Modelle wird ausführlich auf die Modifikationen eingegangen, die Alfa Romeo im Laufe der Jahre an den Fahrzeugen vorgenommen hat.

Ebenfalls enthalten sind Informationen über die Fahrgestellidentifikationsnummern und Produktionsmengen der Modelle.

312 Seiten mit 226 Schwarz-Weiß-Photos und 30 Farbphotos

Größe: 25,7 x 22,9 cm

Gewicht: 1,6 kg

Sprache: Englisch – Deutsch

Autor: Patrick Dasse

ISBN 978-3-87166-126-6

Innerhalb von Deutschland ist die Lieferung versandkostenfrei!

 

REZENSIONEN 

AUTO BILD KLASSIK, Ausgabe 11/2018 
Lasst Bilder sprechen!

»Kennen Sie das? Da steht jemand neben Ihrem Auto, fährt den Zeigefinger aus und sagt: „Das ist aber nicht original!“ Was nun? Na klar: Auf ans Bücherregal und überprüfen, ob der Mann recht hat! Dann kommt die Ernüchterung: Die vermeintlichen Standardwerke, die als Referenz dienen sollen, sind mit neuzeitlichen Fotos illustriert. Fotos von Autos, die alle nicht besser oder schlechter sind als das eigene. „Mich hat das immer genervt“, sagt Patrick Dasse, „und deshalb habe ich die Bücher geschrieben, die ich mir als Leser gewünscht hätte.“
Sechs auf einmal, um genau zu sein. Das hat seinen Grund: Sie drehen sich um die Alfa Romeo Giulia und ihre Derivate. Das kam so: Während der Arbeit an der Neuauflage des legendären Buches „Alleggerita“ über die GTAs (erschienen 2012) stolperte Dasse ins Alfa-Archiv, das damals noch von Marco Fazio betreut wurde. Der öffnete Schublade um Schublade, und Dasse entdeckte, wie viele bis dato unveröffentlichte Fotos es gab. Seine Idee: ausschließlich anhand historischer Werksfotos zeigen, wie die einzelnen Modelle ab Werk aussahen und wie sie sich veränderten.
„Beim Scannen der Bilder fielen mir bald Ungereimtheiten auf: Vieles war falsch beschriftet, und dass häufig Vorserienfahrzeuge abgelichtet wurden, machte die Sache nicht einfacher. Ich habe also für die kurzen Texte und Beschreibungen immer wieder Dinge überprüft und mir ewig den Kopf zerbrochen: Was stimmt und was nicht? Was nehme ich rein und was nicht? Das war langwierig, es hat aber auch großen Spaß gemacht, diese Detektivarbeit zu leisten!“
Seinem Ansatz ist der Autor treu geblieben: Er hat sechs Bildbände gemacht, die textlich nur mit dem Nötigsten ausgestattet sind. Typographisch ist das allerdings nicht ganz gelungen. So hätte etwa die gewählte Schrift mehr Weißraum gebraucht, um klemmfrei lesbar zu sein, vor allem bei langen Bildunterschriften. Doch gelesen wird hier eher selektiv. Große Entwicklungslinien lassen sich genauso wie Detailänderungen nachschlagen, geordnet nach der internen Typennummer und der „Edizione“, also dem Modelljahr.
Buch Nummer sechs zeigt den kompletten Produktionsprozess im Werk Arese in allen Details – leider nur in Schwarz-Weiß, während die anderen Bände auch viele Farbfotos enthalten. Auffallend scharf und plastisch wirken die Bilder: Das liegt an einem neuen Druckverfahren, bei dem die Farbe „schockgetrocknet“ wird und nicht so sehr ins Papier einziehen kann. So sehen die Fotos aus wie … echte Fotos! Klasse! 
Alfisti werden’s bemerkt haben: Es fehlt noch der Band der Berlina. „Den habe ich nicht mehr geschafft. Ich arbeite aber daran und reiche ihn irgendwann nach!“…« 

 

MOTOR KLASSIK, November 2018 
Familienalben einer Klassiker-Dynastie

»Mit überwiegend noch nie veröffentlichtem Bildmaterial und großem Sinn für Genauigkeit übermittelt Autor Patrick Dasse mit seinen sechs Büchern genau das, was Alfisti an der Marke mit dem Scudetto so lieben: zeitlose Schönheit. Ob Giulia, Giulia GT, Montreal, Spider, Junior Z oder das Arese-Werk: Es war noch nie einfacher, den Werdegang eines Alfa so bildgewaltig  nachzuvollziehen. Wer auf Exklusivität und Detailreichtum steht oder einfach nur etwas Besonderes verschenken will, sollte zugreifen. Die Preise liegen zwischen 59 und 119 Euro.«

 

OCTANE, Issue 185, November 2018 // BOOK OF THE MONTH 
Alfa Romeo Giulia

»Not just one Book of the Month, but half-a-dozen … German publisher Dingwort has released six hefty hardback volumes simultaneously, five of which are each devoted to a model in Alfa’s 105 series – and yes, the Montreal is part of that range, having been developed on the 105 Giulia’s platform – plus one about the factory at Arese, Milan, where the cars were built. 
To be brutally honest, each individual book, judged on its individual merit, would not normally make it to this slot. That’s not to be critical in any way: it’s simply because they are in essence picture books, showcasing a vast number of period photos from Alfa Romeo’s archive, with brief supporting text and captions in English and German. It’s the body of work in its entirety that is impressive.
Amazingly, Alfa’s fantastic resource had remained largely untapped until author Patrick Dasse, frustrated in his search for images that showed 105s exactly as they were when they left the factory, paid a visit to the archive in 2011 and was stunned by what he found. Seven years later, these books are the fruits of his research. 
Alfa Romeo, it seems, was particularly assiduous about documenting the 105-series cars in the late 1960s, but its attention switched to the new Alfetta and Alfasud in the early ’70s, and the ageing 105 models were sidelined. So these books are oriented more towards the beginning of the cars’ careers than their twilight years. There’s fabulous mix of factory shots, press hand-outs and photos taken for brochures and other publicity. Plus, of course, the ‘record’ type of picture that was intended for Alfa’s own use rather  than public consumption, and which is all the more fascinating because of the incidental background detail such photos include. 
The thickness and corresponding price of each book varies, with the Giulia and the Giulia GT volumes each running to 528 pages and costing € 119. The other four are not quite so hefty but are correspondingly cheaper (from €59 for Junior Z to € 89 for Arese) and, of these, it’s Arese that is our particular favourite, not least because the factory workers add some humanity to all the metal. 
Of course, a full set would be the ideal situation: order them from our recommended bookseller, Hortons (www.hortonsbooks.co.uk), or via the publisher (dingwort-verlag.de). The prices including shipping will be comparable.«

 

CLASSIC & SPORTS CAR, November 2018, by Mick Walsh // BOOK OF THE MONTH 
Alfa Romeo Tipo 105 Collection 
»A remarkable six-book set of 1700-plus photographs, many of which have never been published before«

»Patrick Dasse and publisher Dingwort Verlag have produced a unique account of Alfa Romeo history in this remarkable six-book set of more than 1700 photographs from the 1960s and early ’70s, many of which have never been published before; all six are available online (visit https://dingwort-verlag.de/en/alfa-romeo/). Beautifully designed and produced, the series features a fantastic selection of contemporary imagery, sourced from both the factory archives and Quattroruote magazine, that presents an wonderfully vivid record.  
As well as an in-depth focus on the Tipo 105 range, with separate volumes on Berlina, GT, Spider, Zagato and Montreal, the set includes a general look at the factory (Arese: ISBN 978 3 87166 163, €89). Not since Robert Doisneau’s homage to work at the Renault plant has such a rich range of photographs illustrated production life. From the foundry and forge at Portello through to crash testing at Balocco, the 384-page Arese study celebrates an age before robots took over. 
As well as absorbing images of assembly lines, the book also highlights the dedicated workface at every stage of the build. Even the Ricambi spares distribution is showcased, with amazing shots of fresh parts that will make Alfa specialists drool. Second only to time travel, these inspired books offer a unique window into one of the greatest eras of the marque. 
The set features six volumes including Giulia on the saloon variants (ISBN 978 3 87166 166 2, €119), Spider highlighting both Duetto and ‘Kamm tail’ models from 1966 to 1977 (ISBN 978 3 87166 126 6, €79), and the Giulia GT book that includes all of the Bertone-bodied beauties, the GTA among them (ISBN 978 3 87166 156 3, €119). There’s also a Junior Z volume on the 1970-’75 Zagato-bodied cars, such as the Tipo 115 (ISBN 978 3 87166 196 9, €59), plus there’s one on the 1971-’77 Montreal (ISBN 978 3 87166 157 0, €69). 
The books vary in length, combining both monochrome and colour archive photos with German and English text. Each offers key reference for restorers, with a fine selection of detail studies of engines and interiors, but this is no dull anorak’s guide. Complementing the car imagery are glorious motor-show scenes, prototype testing, press launches and promotional events. For example, the Spider volume includes rarely seen shots from the May ’66 launch of the Duetto on the Italian liner SS Rafaello, where three cars were unveiled and driven around the deck en route to New York. Other fascinating features include the spectacular Montreal Group 4 racer that was developed by Autodelta and campaigned unsuccessfully by German dealer Dieter Gleich. 
A fantastic publishing achievement and a real must-have for all passionate Alfisti

 

CLASSIC CARS, Issue 544, November 2018 
Alfa Romeo Tipo 105

»Patrick Dasse has sprung an extraordinary surprise on the Alfa Romeo world with this work. Six thick volumes, packing a total of 2208 pages, detailing everything you could possibly want to know about Alfa Romeo’s Tipo 105-derived cars. Five of the volumes cover a car each (Giulia Berlina, Giulia GT, Spider, Montreal and Junior Zagato) and serve as history lesson, originality guide and source of original, often unseen photographs from the archives of Quattroruote magazine and Alfa Romeo. 
To top it all, there’s also a book about the history of the Arese factory built to produce Tipo 105 cars, and the production process from foundry and forge to design studio and test track. 
Buying the lot costs £479, but each volume can be purchased separately. However, if you’ve got a serious motoring reference library, they’re a must.«

 

AUTO ITALIA, Issue 274, December 2018, by Chris Rees 
Six New Alfa 105 Books

»A significant new series of six books on the Alfa Romeo Tipo 105 Series has been published, illustrated entirely with period photographs, most of which are published for the first time.
Separate volumes document the different variants of each of the 105 Series Alfas: Giulia, Giulia GT, Spider, Montreal and Junior Z, with an additional book dedicated to the Arese factory. The text is in both German and English. The full set comprises over 2000 pages. The largest volumes in the series are on the Giulia Tipo 105 saloons (1962-1977) and Giulia GT coupes (1963-1976), each at 528 pages long. The Spider volume (1966-1977) is 312 pages, while the Arese factory book has 384 pages.
Publisher Dingwort Verlag prices the books between €59 and €119 per volume. For more informations, visit www.dingwort-verlag.de.«

 

RÉTRO VISEUR, No 348, Octobre 2018, Adrien Malbosc 
Alfa Romeo Tipo 105

»Attention, bible ! Patrick Dasse vient de publier pas moins de six livres relatifs à l’ Alfa Romeo tipo 105 : Giulia berline et GT, Spider, Montreal, Junior Z et, cerise sur le gâteau, un ultime ouvrage sur Arese. Les livres ne sont disponibles qu’ en Anglais et en Allemand, mais il n’ y a que peu de texte. Car ce sont bien les photos qui médusent : pas mois de 528 pages, 370 photos noir & blanc et 109 photos couleur… pour la plupart inédites.
Des prototyped aux modèles de pré-série, du bureau d’ études aux coulisses de la fabrication à Arese, il y a de quoi être bluffé, et même l’ amateur pointu découvrira des choses. Notre préféré? Celui dédié à l’ usine, où des machines de plusieurs tonnes cohabitent avec des ouvriers en marcel, cigarette au bec, coulant du métal en fusion… Le prix de chaque volume oscille entre 59 € et 119 €. Une somme non négligeable certes, mail représentant des années de recherches pour l’ auteur. Quant à l’ amateur exigeant, ces photos inédites n’ ont pas de prix ! ….«

 

AUTOMOBILISMO D’EPOCA, October Issue, December 2018, a cura di Rodolfo Solera 
Sei Viaggi D’Autore
 Nel Mondo Alfa Romeo Giulia

»Questa volta il libro del mese si moltiplica per sei. Tanti infatti sono i titoli diversi che Patrick Dasse, il non dimenticato autore di quella magnifica opera monografica consacrata alla GTA e intitolata “Alleggerita”, ha dedicato ora alle Alfa Romeo Tipo 105, cioè l’intera serie di modelli di derivazione Giulia. Anche questa è un’opera omnia estremamente documentata e di grandissimo interesse, ragion per cui vale la pena presentarla nella sua integrità, anche se poi i singoli tomi sono acquistabili separatamente. Lo stile è molto particolare. Il testo (in inglese e tedesco) è completo e molto documentato, ma si sa che è piuttosto difficile aggiungere nuovi elementi ad un tema ormai noto e sezionato in mille pubblicazioni. L’elemento davvero forte di questo ciclopico lavoro è la documentazione fotografica. L’autore è stato parecchio abile nel recuperare per ciascuna auto trattata materiale fotografico unico, quasi mai pubblicato perché si tratta nella grande maggioranza dei casi di fotografie ad uso interno, realizzato per mera documentazione di fabbrica e non destinato alla pubblicazione. La tecnica di ripresa è quindi quasi sempre molto semplice, perfino rudimentale, ma il risultato è efficacissimo. Infatti per l’appassionato è esattamente questo che serve: immagini reali, non stereotipate, per conoscere a fondo la nascita e l’evoluzione di ogni singolo modello, la fase di realizzazione e modifica progressiva dei prototipi e delle evoluzioni successive, le lavorazioni dei particolari, i test in pista a Balocco e su strada aperta, le presentazioni ufficiali. Le didascalie di  accompagnamento arricchiscono ulteriormente il quadro e aiutano anche a comprendere meglio qual era lo spirito e il metodo di lavoro seguito nella produzione a catena dell’epoca, prima della robotizzazione totale di oggi. I sei libri riguardano i cinque modelli di riferimento della gamma, con tutte le loro numerose varianti e derivazioni: la Giulia berlina, la Giulia GT, la Spider, la Junior Zagato e la Montreal, nata come “dream car” su base Giulia e siglata come Tipo 105 anche se poi è stata commercializzata con meccanica 8V.
L’ultimo libro, o il primo a seconda delle sensibilità, è quello dedicato allo stabilimento di Arese, all’interno del quale a partire dal 1963 è iniziata la produzione della Giulia berlina. La fonderia per la produzione e la finitura delle parti meccaniche era però ancora nelle vecchie officine del Portello. E qui si entra veramente nella storia del tempo che fu. Vedere con gli occhi dell’attualità gli operai che effettuano manualmente operazioni oggi impensabili come la colata della fusione per la produzione delle teste e dei basamenti o come la pulizia dagli eccessi di fusione del singolo pezzo, fa comprendere l’enorme balzo in avanti compiuto nell’industria metalmeccanica in termini di efficienza e capacità produttiva, qualità di lavorazione e salubrità del posto di lavoro. E anche quale sia stato lo scotto pagato, visto che i robot hanno ormai in buona parte sostituito la forza lavoro. In conclusione, sono sei libri che non possono mancare nella biblioteca dell’Alfista doc o anche del semplice appassionato di auto storiche. Magari da comprare uno alla volta, ma vi assicuriamo che valgono tutto il loro prezzo.«   

 

  

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